قصة البطة الشقية 2024.

قصة البطة الشقية

قصة البطة الشقية

حكايتى النهاردة يا حلوين عن بطة شقية ومش بتسمع كلام الاكبر منها
الحكاية بداءت لما مامتها قالت لها خليكى فى البيت ومتتحركيش علشان الدنيا برة برد جدا
البطة الصغيرة الشقية مسمعتش كلام مامتها وخلتها جرجت وجريت على البركة اللى مليانة مية
البطة نزلت البركة وهاتك يا عوم وبلبطة ولعب فى المية
ومخادتش بالها ان الدنيا ضلمت وان فية صوت عمال ينادى عليها
يا بطة
يا بطوطة
يا بطة انت فين؟؟؟
البطة الصغيرة الشقية انتبهت بس ساعتها ان الصوت دا صوت مامتها وان الدنيا ليل
وانها فى المية من وقت طويل المهم البطة الصغيرة الشقية جريت على مامتها
وقالت لها ماما انا …هتشووووووووووووو
انا كنت عايزة ….هاتشووووووووووووووووووو
اية دا انا اية اللى بيحصلى دا
انا بعطس كدا لية
مامتها حطت ايدها على راسها لقيتها ساخنة جدا
مامتها اخدتها حطتها فى السرير وغطتها وراحت جابت ليها دكتور البط
الدكتور طبعا لما عرف الشقاوة اللى هية عملتها اداها حقنة كبيرة
وقالها تخليها فى السرير كام يوم علشان تخف
البطة الشقية لما سمعت كلام الدكتور وخفت
راحت لمامتها وقالت لها
ماما من فضلك سامحينى ..انا غلطت..انا عملت شقاوة ومسمعتش الكلام
وعلشان كدا ربنا عاقبنى وخلانى اعيى
ارجوكى سامحينى
انا معنتش هعمل شقاوة
ومن هنا ورايح هسمع كلامك وكلام الاكبر منى علشان هما بيعرفوا عنى كتير
ارجوكى يا مامتى سامحينى
مامتها علشان بتحبها وعلشان لقيتها عرفت غلطها وعتذرت عنة
سامحتها ومن يومها والبطة الصغيرة الشقية بقت بطة مطيعة وبتسمع كلام مامتها والاكبر منها

قصة البطة الشقية

قصة البطة الشقية

من قتل البطة 2024.

خليجية
كــــان يامـــا كـــان.. في قديم الزمان …كان هناك ولد صغير يزور بيت جدته في مزرعتها خرج ليتعلم التصويب على الأهداف فكان يلعب ويتدرب على الأخشاب ولكنه لم يستطع أن يصيب أي هدف .
حزن الولد وتوجه إلى بيته للعشاء وهو بطريقه إلى المنزل وجد بطة جدته المدللة. وهكذا من باب الفضول أو الأمنية صوب عليها فأصابها في رأسها فماتت وقد صدم الولد وحزن لأنه قتل بطة جدته
وبلحظة رعب، أخفى البطة بين الأحراش لكنه فوجئ بأن أخته حبيبة رأت كل شيء لكنها لم تتكلم بكلمة بعد الغداء في اليوم الثاني، قالت الجدة:هيا يا حبيبة لنغسل الصحون ولكن حبيبة ردت: ‘جدتي، ابراهيم قال لي أنه يريد أن يساعد بالمطبخ’.
ـ ثم همست بإذنه : أتتذكر البطة؟؟؟ وفي نفس اليوم،سأل الجد إن كان يحب الأولاد أن يذهبوا معه للصيد، ولكن الجدة قالت: أنا آسفة، ولكنني أريد من حبيبة أن تساعدني في تحضير العشاء فابتسمت حبيبة وقالت: لا مشكلة.. لأن ابراهيم قال لي أنه يريد أن يساعد هو الجدة في تجهيز العشاء وهمست بإذنه مرة ثانية: أتتذكر البطة؟؟؟؟
وذهبت حبيبة إلى الصيد وبقي ابراهيم للمساعدة بعد بضعة أيام كان ابراهيم يعمل واجبه وواجب أخته وهكذا……..
ـ لم يستطع الولد الاحتمال أكثر، فذهب إلى جدته واعترف لها بأنه قتل بطتها المفضلة جثت الجدة على ركبتيها، وعانقته ثم قالت:حبيبي، أعلم، فقد كنت أقف بالشباك ورأيت كل شي ولكن لأني أحبك ولأنك اعترفت بخطئك فقد سامحتك وكنت فقط أريد أن أعلم إلى متى ستحتمل أن تكون عبدا لحبيبة؟
ولله المثل الاعلى ….. مهما فعلت من ذنوب فلا تترك نفسك عبدا للشيطان مهما كان لا تتركه يذلك بذنبك يجب أن تعلم أن الله تعالى رقيب ويعلم أفعالك كلها ويريدك أن تتأكد أنه يحبك وأنه يسامحك إن استغفرته
يقول الشيطان في الحديث القدسي ‘ يا رب , وعزتك لا أزال أغوي بني آدم ما دامت أرواحهم في أجسادهم .
فقال الله : وعزتي وجلالي لا أزال أغفر لهم ما استغفروني’
‘فلا تجعلن معصية تأسرك وسارع بالتوبة الصادقه’